24
2012
Zasady pisania tekstu na stronach www
Projektowanie tekstu na potrzeby stron WWW jest tak samo ważne jak prawidłowe przygotowanie projektu graficzno-funkcjonalnego. Celem tego rodzaju projektowania jest zapewnienie odpowiedniego przekazu informacji, która będzie dla użytkownika czytelna, zrozumiała a układ pomoże w przyswojeniu tekstu.
Tak jak wspomniałem we wcześniejszym artykule Optymalizacja treści strony popełniłem poniższy. Miłego czytania!
Długość tekstu
Sztuka pisania tekstu na potrzeby Internetu składa się z wielu aspektów, a jednym z ważniejszych jest długość tekstu. Faktem jest, że człowiek postawiony przed zadaniem będzie tym mniej zmotywowany do jego wykonania, im większej ilości czasu oraz wysiłku realizacja zadania będzie od niego wymagać. Podobnie jest z tekstami – im dłuższy tekst, tym mniejsza, chęć jego dokładnego przeczytania.
Średni czas pobytu na stronie internetowej wynosi 40 sekund połowa z tego czasu użytkownik poświęca na przeglądanie zdjęć oraz obrazków. Pozostaje więc 20 sekund na czytanie tekstu.
Niestety, dr Jakob Nielsen wykazał, że uśredniony czas pobytu użytkownika na jednej stronie WWW wynosi 30 sekund dla strony głównej oraz 53 sekundy dla głębokiej podstrony. Czas ten pozwala średnio na przeczytanie 3 zdań (czytanie z ekranu monitora jest 10% wolniejsze niż w przypadku kartki papieru).
Oznacza to, że informacja podana użytkownikowi musi być klarowna i jasno określać co na danej podstronie się znajduję. Jest to niezmiernie ważne w przypadku strony głównej, gdzie użytkownik trafia najczęściej.
Sama długość tekstu powinna zostać skrócona o 50 % względem papierowego pierwowzoru. Warto też stosować zasadę odwróconej piramidy czyli pisać od ogółu do szczegółu. Jeżeli chodzi o praktykę w liczbach, dobrze jest aby tekst osiągnął przynajmniej 3000 tysiące znaków bez spacji. Patrzę tutaj przez pryzmat użytkownika i pozycjonowania.
Teksty na stronach firmowych często nie będą osiągać takiej długości. Mają one inny cel, mają sprzedawać, dlatego pisanie elaboratu nie jest konieczne. Oczywiście nie można poprzestać na pięciu zdaniach. Nie będzie to wystarczające ani dla internauty ani dla wyszukiwarki.
Zasady pisania na potrzeby sieci
Skupię się na formatowaniu tekstu, który pozwoli na lepsze zrozumienie, tego co czytamy z ekranu monitora. Oczywiście samo formatowanie nie wystarczy, aby tekst dla czytającego był w pełni zrozumiały. Dlatego, również trzeba skupić się na zawartości merytorycznej oraz doborze słownictwa.
Większość użytkowników Sieci przedkłada konwersacyjny styl wypowiedzi nad styl oficjalny. Używany język pisania powinien być przede wszystkim prosty i zwięzły. Nie należy komplikować tekstu, ani wydłużać go zbędnym słownictwem. Nie powinno się także korzystać z wysublimowanego słownictwa ani z żargonu, który może być niezrozumiały dla odwiedzających „spoza branży”.
Co do zasady tekst musi być podzielony aby internauta mógł go lepiej zrozumieć. Takie postępowanie wynika z faktu skanowania, przeglądania strony internetowej przez użytkowników. Wyjątkiem są strony zawierające wiadomości, raporty czy opisy produktów. Tekst na stronie powinien być konstruowany w następujący sposób:
- mówić językiem odbiorców,
- mieć czytelną hierarchię,
- stosować listy wypunktowane,
- wyróżniać słowa kluczowe dla zwiększenia ich postrzegania.
Czytelna hierarchia oznacza ustalenie wyraźnej zależności pomiędzy elementami tekstu, najlepiej przy wykorzystaniu jasnych dla wszystkich standardów. Wzorem do naśladowania mogą być metody stosowane w druku gazet. Nagłówek zazwyczaj pisany dużą czcionką, rozciągnięty jest nad wszystkimi kolumnami artykułu. Czcionką wielkości treści artykułu, ale pogrubioną, oznaczane są podrozdziały. W Internecie odbywa się to w te sam sposób, daje to czytelność treści.
Tak jak pierwszy nagłówek, który informuje o czym jest tekst na stronie przeglądanej tak samo nagłówki poszczególnych akapitów powinny informować o czym jest poniższy tekst. Zmuszanie Internautów do domyślania się, co autor miał na myśli, bądź czytania fragmentu artykułu opatrzonego źle zaprojektowanym nagłówkiem działa bardzo irytująco.
Z technicznego punktu widzenia należy używać struktury HTML zgodnie z przeznaczeniem. Oznaczać nagłówki, wykorzystywać atrybuty ALT, TITLE. Wszystko to ma wpływ na użyteczność, dostępność oraz optymalizację pod wyszukiwarki (SEO).
Dlatego, tak ważnym jest przemyślane zaprojektowanie treści na stronie, którą użytkownik będzie w łatwy sposób mógł zrozumieć i wykonać akcję, na której Tobie zależy. Oczywiście powyższe dwa akapity poruszają zagadnienie technicznego formatowania tekstu.
Podsumowanie
Aby napisać tekst, który zaciekawi czytającego i niejako zmusi go do przeczytania całości stosuj podział na bloki, a tekst znajdujący się w nich dziel na paro zdaniowe części. Tytuł każdego bloku powinien odróżniać się wielkością od zawartego w nim tekstu. Umożliwi to szybkie przeskanowanie tekstu, a przy czytaniu nagłówki wciągną w dalsze czytanie. Pamiętaj jednak aby tytuły mówiły o zawartości całego bloku.
Dlaczego, należy pisać dobrze? Ponieważ użytkownik Internetu szuka informacji. Niezależnie od tego czy robi to za pomocą wyszukiwarki czy w serwisach informacyjnych zawsze szuka. Dlatego nie możesz pominąć pisania wartościowego tekstu. Przeważnie oznacza to dłuższą treść aby omawiane zagadnienie wyjaśnić w całości. Mimo tego długi tekst, ale z zhierarchizowany, podzielony na krótkie akapity, który dostarcza wiadomości, internauta przeczyta.
2 komentarzy + Dodaj komentarz
dodaj komentarz
Kategorie
- E-marketing (13)
- Google Adwords (7)
- Pozycjonowanie (5)
- Wizerunek (1)
- Strefa webmastera (10)
- Tworzenie stron (6)
- Web usability (4)
bardzo dobry blog
i oczywiście artykuł cały tez niczego sobie od razu widać że znasz się na rzeczy
pozdrawiam i gratuluję pomysłowości
Bardzo konkretne informacje. Na pewno będę tu powracać, bo właśnie rozpoczęłam pisanie bloga i tworzenie strony.