Jesteś w: Strona główna » Strefa webmastera » Web usability » Optymalizacja sprzedaży w sklepie internetowym – krótko i na temat
sty
2
2013
Kategoria: Web usability

Optymalizacja sprzedaży w sklepie internetowym – krótko i na temat

Trzy filmy przedstawione przez zespół Google Analytics, w prosty i humorystyczny sposób przestawiają zagadnienie użyteczności strony internetowej, szczególnie przydatne w sklepie internetowym. Krótko, a treściwie przedstawiają zagadnienia:

  • strony docelowej w sklepie (chodzi o stronę produktu),
  • efektywną wyszukiwarkę wewnętrzną,
  • stworzenie prostego koszyka zakupowego oraz zrozumiałe przeprowadzenie przez niego użytkownika.

Optymalizacja strony docelowej

Jak zbudowana jest strona docelowa Twojego sklepu internetowego? Czy bardziej przeszkadza czy pomaga w podjęciu decyzji zakupowej? Czy jednak cross-selling i up-selling jest konieczny? Takie pytania postawi sobie każdy świadomy projektant.

Jeżeli użytkownik jest na stronie zakupowej, świadczy to o tym, że jest zainteresowanym danym produktem. Nie oznacza to zainteresowania zakupem w tym właściwym momencie. A skoro tak trzeba ułatwić, pomóc, nakłonić użytkownika do zakupu produktu.

Wyszukiwarka wewnętrzna na stronie

Jeden z trudniejszych elementów do wykonania, na każdej stronie. Zmienny jest wiele, co rodzi brak prostoty. Wyszukiwarkę oczywiście, da się zbudować przyjazną użytkownikowi, jednak wymaga to dobrej współpracy programisty i architekta informacji. Trzeba mocno zastanowić się, które elementy koniecznie trzeba umieścić w wyszukiwarce. Odpowiedzieć na podstawowe pytania, jakie elementy bierze pod uwagę wyszukiwarka: kolejność słów w wyszukiwanej frazie, ważność poszczególnych kategorii i itp.

Optymalizacja procesu zakupowego

Prostota przekazu, łatwość w nawigowaniu, zrozumienie czemu wymagamy tych konkretnych danych. W momencie, gdy użytkownik dodał do koszyka produkt na 95% chce go kupić, nie utrudniajmy mu tego skoro już podjął decyzję zakupową. Prostym sprawdzeniem czy proces zakupowy jest przejrzysty to posadzenie osoby trzeciej – męża, żonę, dziecko, sąsiada, kochankę/a i przejście całej ścieżki zakupowej. Prosty test, a mogą pojawić się ciekawe spostrzeżenia.

 

Czy warto optymalizować sklep internetowy?

Bezapelacyjnie. Optymalizacja to osiąganie większych korzyści w przypadku sklepu internetowego, będzie to sprzedaż, ale nie zawsze optymalizacja będzie równać się korzyści finansowej. Jak optymalizować? Analizować wyniki w narzędziu analitycznym, na tej podstawie przeprowadzać testy, wyciągać wnioski wdrożyć nowe skuteczniejsze rozwiązania. Uruchomienie sklepu internetowego, jakiejkolwiek strony jest początkiem drogi do osiągnięcia lepszych wyników.

8 komentarzy + Dodaj komentarz

  • Ciekawy tekst.:)

  • Ciekawy, nie ciekawy, ale grunt to pomysłowość. Świetny pomysł ze zobrazowaniem optymalizacji sprzedaży za pomocą filmików YT.

  • Witaj Pawle,
    ciekawy wpis. Krótko i treściwie.
    Filmy guglowskie wymiatają zupełnie. Też się czasami dziwię, jakim cudem niektóre sklepy w ogóle cokolwiek sprzedają, skoro proces zakupowy jest udręką. O dziwo, nie dotyczy to tylko małych graczy rynku e-commerce.

    Paweł

    PS Pomyśl nad responsywnym szablonem tego bloga. Widać, że dbasz o wygląd i użyteczność, zatem RWD obowiązkowe ;-)

    • Dzięki za komentarz. Strona w wydaniu responsywnym, jest w trakcie przygotowania. Jeszcze chwila wysiłku i będzie gotowa.

  • Krótko i treściwie. Nieszablonowy ukazania optymalizacji sprzedaży za pomocą nagrania ;-) . Będę bywał cześciej.

  • Potwierdzam przemyślenia Pawła szczególnie na temat wyszukiwarki wewnętrznej w sklepie internetowym. Od 2 lat walczę z platformą RedCart , aby uczynić ich wyszukiwarkę zdatną dla ludzi i jest to przysłowiowa walka z wiatrakami. Dopiero ostatnio pojawiło się przysłowiowe światełko w tunelu.
    Pozdrawiam,
    Artur Pawelec

  • Optymalizacja ścieżki zakupowej w każdym sklepie internetowym to temat na co najmniej pracę magisterską. A wiele osób może i mogło by obronić doktorat z tego tematu.
    Rejestracja czy nie, długość ścieżki zakupowej, produkty komplementarne w koszyku , dodatkowe ubezpieczenia i usługi dodane np pakowanie na prezent to wszystko elementy które musimy wziąć pod uwagę. I testować, testować i jeszcze raz testować

  • Optymalizacja strony czy też sklepu to podstawa – pierwszy krok w kierunku sukcesu. Jeśli chodzi o sklep to meta dane to nie wszystko – trzeba odpowiednio zaplanować linkowanie wewnętrzne, dobrze opisać produkty niezapominając by teksty były unikalne, a także dobrać odpowiednio tagi. To tylko pierwsze kroczki w kierunku optymalizacji sklepu. Samemu naprawdę ciężko tego dokonać.

Zostaw komentarz do