Jesteś w: Strona główna » Strefa webmastera » Tworzenie stron » Sklep internetowy – jak zacząć w branży e-commerce?
paź
13
2014
Kategoria: Tworzenie stron

Sklep internetowy – jak zacząć w branży e-commerce?

Wydaje się, że sklepy internetowe są coraz bardziej popularne wśród osób, które dostrzegają u siebie sprzedażowy talent. Czy naprawdę każdy może założyć sklep internetowy?

 

W e-commerce liczą się nie tylko predyspozycje do handlu, ale także znajomość zasad, które rządzą w przestrzeni Internetu. Oprogramowanie sklepu to podstawa. Niezależnie od tego, którego wykonawcę wybierzemy, skorzystajmy z porad specjalistów, dostępnych przede wszystkim w Internecie. Na co zwrócić uwagę, gdy wokół dużo ofert firm tworzących oprogramowanie? Uruchomienie sklepu to nie wszystko. Trzeba pomyśleć też o promocji. W kilku krokach podpowiadamy co zrobić, żeby sklep internetowy skutecznie sprzedawał

I krok – zoptymalizowane oprogramowanie sklepu internetowgo

Odkąd Google zdecydował się stosować algorytmy przeciwko nieuczciwym praktykom pozycjonerskim, sytuacja uległa zmianie. Większość stron i sklepów internetowych nie była przygotowana na tak surową ocenę ze strony twórców popularnej wyszukiwarki. Duża konkurencja na rynku e-commerce powodowana popularyzacją Internetu uniemożliwiła wielu przedsiębiorcom prowadzenie działalności gospodarczej.

Optymalizacja stron sklepu jest sprawą najważniejszą, to punkt wyjścia do rozpoczęcia walki o dobre miejsce na liście wyników wyszukiwania. Trzeba sprawdzić, które oprogramowanie sklepu spełnia podstawowe zasady wspierające pozycjonowanie. Należą do nich:

 

  • automatyczne generowanie meta tagów SEO;
  • możliwość samodzielnego ustawiania tagów pod pozycjonowanie;
  • przy wykorzystywaniu w sklepie dynamicznego filtrowania warto sprawdzić, czy mechanizm został właściwie zoptymalizowany, w przeciwnym razie narażamy się na obniżenie wartości naszej strony z punktu widzenia wyszukiwarki. Chodzi przede wszystkim o uniknięcie powielania linków w obrębie strony.

 

II krok – oryginalna i dobra jakościowo treść

To ogólne założenie. Ważne, żeby treści na stronie były pisane przede wszystkim z myślą o kliencie, który chce znaleźć w Internecie interesującą ofertę.

Oto 10 najistotniejszych kwestii związanych z tworzeniem contentu:

  1. Pozycjonuj się na frazy, których poszukują klienci.
  2. Mimo automatycznego generowania meta tagów, np. w sklepie AptusShop w wersji 6.4 warto rozważyć (w odniesieniu do niektórych produktów) zastąpienie ich własnymi frazami kluczowymi, których może być więcej.
  3. Przed zleceniem wykonania oprogramowania wstępnie zaprojektuj swój sklep. Na stronie głównej umieść najważniejsze pozycje kategorii, tzn. parametry, cechy produktów, które są najważniejsze z punktu widzenia klienta; najlepiej, jeśli wyświetlane na ekranie frazy pokrywają się z tymi wpisywanymi do wyszukiwarki przez użytkowników.
  4. Opisy produktów nie mogą być kopiowane, np. z innych stron czy też ulotek promujących asortyment danego producenta.
  5. Spróbuj ukierunkować swoje myślenie na wiele spraw jednocześnie – nie tylko frazy używane do pozycjonowania są ważne, ale także to, czy klient zadecyduje o wybraniu naszej strony. Warto też przyjrzeć się, czy na stronie głównej umieściliśmy ważne informacje z myślą o kliencie.
  6. Nie tylko cena się liczy. Zbyt dużo jest sklepów w Internecie. Skup się raczej na tym, aby sklep oferował coś wyjątkowego, co jednocześnie jest ważne z punktu widzenia użytkownika, który chciałby mieć konkretny produkt. Mówi się często, że w reklamie nie chodzi o ten konkretny produkt – on tylko służy do zaspokojenia potrzeby, wykorzystując go mamy nadzieję, że spełni nasze oczekiwania. Tak więc spróbuj poznać te oczekiwania.
  7. Postępuj tak, jak prawdziwy sprzedawca – stwórz odpowiednią atmosferę w sklepie – dużą rolę odgrywa tu na pewno projekt graficzny. Estetyka może zdziałać cuda. Istnieją strony, które dzięki jednemu zdjęciu na długo zapadają w pamięć. Żeby przyniosło to wymierny skutek, potrzebne będzie stworzenie skojarzenia z naszą firmą. Znaczenie będzie miała zarówno kolorystyka, jak i to, co przedstawia zdjęcie. Obrazy mają dużą moc oddziaływania.
  8. Aby dopełnić witrynę e-sklepu, potrzebne są również teksty. Na stronie głównej nie powinno być ich zbyt dużo – najważniejsza będzie nazwa sklepu, a następnie asortyment, który chcemy sprzedać.
  9. Liczą się nie tylko teksty ściśle związane z opisami konkretnych produktów. W obrębie sklepu możemy stworzyć specjalne miejsce, które posłuży nam do stworzenia treści, tzw. moduł portalowy. Korzystne z punktu widzenia pozycjonowania w Google jest również udostępnienie przestrzeni do wymiany opinii i doświadczeń związanych z konkretnymi produktami. Taką funkcję ma forum. Wymaga ono jednak moderacji, czyli czuwania, aby treści wpisywane przez użytkowników nie wymknęły się spod kontroli.
  10. Nazwy kategorii produktów to bardzo istotne nośniki fraz pod pozycjonowanie. Chcąc założyć sklep internetowy warto byłoby znać branżę, w której chcemy działać. Wtedy będziemy świadomi, co jest naprawdę ważne z punktu widzenia naszej grupy docelowej.

 

Warto wcześniej to sobie rozrysować na dużej kartce. Określenia używane często przez web designerów, takie jak mapa strony, a także drzewo kategorii wręcz domagają się graficznego przedstawienia.

III krok – pozycjonowanie sklepu internetowego

Jeśli wykonaliśmy wszystkie poprzednie kroki, a nasza witryna jeszcze nie pojawia się dostatecznie wysoko w wynikach wyszukiwania, możemy zlecić pozycjonowanie zewnętrznej firmie. Zanim jednak zdecydujemy się na taką usługę, dowiedzmy się, jakimi metodami zamierza ona działać.

To w jaki sposób spróbujemy zaistnieć w e-handlu, będzie uzależninione od wielu czynników. Z tego powodu prowadząc sklep w Internecie trzeba być na bieżąco w branży e-commerce. Chodzi tu również o sprawy związane ze zmianami w prawie. 25 grudnia wchodzi w życie ustawa, która ma wpłynąć na polepszenie relacji między klientem a obsługą sklepu. Internetowi sprzedawcy obawiają się nowych przepisów. Jednak dobrze się stało, że przedsiębiorcy dzięki vacatio legis dostali więcej czasu na dostosowanie strony sklepu do unijnego prawa.

13 komentarzy + Dodaj komentarz

  • Wartościowy wpis, to prawda prowadząc sklep internetowy trzeba być na bieżąco ze wszystkim a pozycjonowanie można zlecić agencji jeżeli nie ma się na to czasu ani wiedzy w tym zakresie.

  • Dziękuję za cenne informacje i całościowe przedstawienie tematu. Niemniej jednak – jak rozumiem – żadna z tych porad nie ma charakteru krytycznego. Widziałem wiele sklepów, w których np. opisy były kopiowane żywcem z innych sklepów o podobnej tematy (albo oba miały jedno źródło) tymczasem strona znajdowała się w pierwszej trójce wyników Google. Czyli wnioskuję stąd, że do przedstawionych w artykule porad nie trzeba się ściśle stosować, ale im lepiej się zastosuję tym lepsze efekty osiągnę?

    • Tak zgadza się. Każdy element optymalizacji strony internetowej pomaga jej w uzyskaniu wyższej pozycji, a przede wszystkim lepszej ocenie przez Google. O optymalizacji treści piszę w innym artykule Optymalizacja treści strony

  • Bardzo ciekawy artykuł- będę polecał swoim klientom. Co jest również ważne, większość ludzi nie zdaje sobie sprawy z ilości pracy i czasu jaką trzeba poświęcić przy administracji sklepu. Oczywiście budowa i optymalizacja to jedno, później pozostają atrakcyjne zdjęcie, opisy produktów, zarządzanie social media- wszystko to- niestety często przerasta pojedyńcze osoby.

  • Potwierdzam. Praca przy sklepie internetowym, nawet takim średniej wielkości z 3-5 tysiącami produktów to neverending story. Często trwa 7 dni w tygodniu przez cały rok. I to w 3-4 osoby. Ciągle jest coś nowego do zrobienia albo poprawienia. A do tego porównywarki, socjal, Seo i wiele wiele innych rzeczy.

  • Moim zdaniem ważne jest to, żeby oprogramowanie sklepu było na tyle elastyczne, żeby pozostawiało dużo pola do dostosowań dla specjalisty SEO. Jeśli ktoś kupi sklep, w którym nie można nic zmieniać a w międzyczasie google wypuści aktualizację algorytmu to pozycjoner nie będzie miał możliwości dokonać żadnych poprawek w zakresie optymalizacji. Pozostanie tylko pozycjonowanie zewnętrzne.

  • Tematyka pozycjonowania sklepów powinna być oddzielnym wpisem, bo to rzeczywiście temat rzeka :)

  • Sklep internetowy to już wyższa szkoła jazdy. Jak ktoś nie wie jak się za to zabrać, to lepiej niech się nie bierze. Trzeba mieć już trochę wiedzy, żeby taki sklep stworzyć.

    • żeby zacząć od nowa z pewnością trzeba mieć wiele wiedzy, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby skorzystać z pomocy fachowców, a samemu robić to co się da – czyli np. zbierać linki, pisać artykuły itp. Nie ma co od razu rezygnować, od czegoś w końcu są specjaliści…

  • Moim zdaniem sklep internetowy w dzisiejszych czasach może założyć dosłownie każdy kto ma trochę oleju w głowie. Nie jest to trudne nawet dla osoby nie znającej się prawie w ogóle na programowaniu. Na rynku jest masa dostępnych płatnych lub darmowych nieco uboższych skryptów umożliwiających założenie własnego sklepu internetowego i takiego, którym można w pełni zarządzać. Fakt faktem taki laik ma spory problem jeśli coś pójdzie nie tak i parser wyrzuci błąd na ekran w postaci np. MySQL warning. W taki sytuacjach zauważyłem, że szukają pomocy na forach internetowych w działach pomoc i takową uzyskują odpłatnie lub nie.
    Co prawda artykuł ten pochodzi z października 2014 roku, ale trend na sklepy internetowe nadal jest wzrostowy. To tylko utwierdza w przekonaniu że szybko nie spadnie.
    PS: Bardzo fajna strona. Żałuję że dopiero teraz na nią trafiłem, i że zaniechano z dodawaniem nowych artykułów.
    Pozdrawiam

  • W Polsce rynek e-commerce wart jest obecnie 28 mld. Wystarczy pomysł, dobry produkt i można zabrać sobie kawałek tego tortu. Bez potrzeby otwierania stacjonarnego lokalu, z nieograniczona geograficznie klientelą. Mimo wszystko nie jest to takie proste jak mogłoby się wydawać. W przypadku sklepu internetowego każdy detal na stronie ma znaczenie i podnosi lub zmniejsza sprzedaż. Trzeba dużego doświadczenia i wiedzy, by sobie ze wszystkim poradzić.

  • Jeżeli samemu staramy się pozycjonować to najważniejszy jest odpowiedni content na stronach. Niestety przy sklepach nie jest z tym tak łatwo. Dlatego warto przy prowadzeniu sklepu prowadzić też na bieżąco bloga, chociaż raz na miesiąc publikować wpis, nie zapominając oczywiście o dostosowaniu wpisu/artykułu do naszej sprzedaży i wzbogacić go o odpowiednie słowa kluczowe.

    • Cena uwaga Panie Macieju. Zmiany w algorytmie wyszukiwarki Google, zmierzają w kierunku efektów miękkich. Są nimi czy strona odpowiada na pytanie, potrzebę użytkownika (czyli zapytaniu, które wpisał w wyszukiwarce), jakości tekstu czy wymaga poszukania informacji na innych stronach, ilość kliknięć do ilości wyszukań (wpływ jest niski ale występuję). Wszystkie wytyczne oraz zmiany można przejrzeć tutaj – http://www.google.com/insidesearch/howsearchworks/assets/searchqualityevaluatorguidelines.pdf

dodaj komentarz