6
2012
Optymalizacja treści strony
Treść, meritum pozycjonowania. W końcu to o nią chodzi użytkownikowi. Każdy czegoś szuka w internecie, a informacje najlepiej przekazać za pomocą treści. To treść przyciąga internautów do konkretnej strony oraz motywuje go do pozostania na niej. Mówiąc krótko, treść zarabia i trzeba o nią dbać!
Pamiętaj, że pisząc treść strony piszesz ją dla użytkownika nie dla robotów. Człowiek będzie najważniejszy i stawiaj go zawsze na 1 miejscu. Wynika to z faktu, że algorytm wyszukiwarki Google zmienia się , ewoluuje, a można zauważyć, że coraz większą sympatią darzy strony, które sa przygotowane dla użytkownika.
Jak zoptymalizować treść strony?
Tytuł strony
jest umieszczany na liście wyników wyszukiwania oraz na liście ulubionych stron w przeglądarkach. Powinien zawierać 5-10 słów (65-70 znaków).W tytule powinny występować słowa kluczowe opisujące stronę. Słowa ważne dla strony powinny znajdować się na początku tytułu. System CMS umożliwia zmianę tytułu każdej strony. Najczęściej tytuł strony CMS generuje automatycznie, pobierają go z tytułu wyświetlanego artykułu.
Opis strony (meta tag description)
powinien być przygotowany oddzielnie dla każdej podstrony serwisu. W tagu description powinny znajdować się pełne zdania, które w skróci opiszą daną podstronę witryny. Mimo tego, że opis strony już nie jest brany pod uwagę przez wyszukiwarki jest wyjątkowo ważny. Wspomniałem jednak na początku artykułu, że najważniejszy jest człowiek i dla niego tworzymy treść strony. Opis strony jest ważny bo pojawia się jako informacja o serwisie w wyszukiwarce Google. Opis nie może być dłuższy niż 255 znaków, najlepiej 150-200 znaków.
Słowa kluczowe (meta tag keywords)
w meta tagach strony muszą znajdować się słowa/frazy kluczowe, które występują w treści strony. W meta tagu nie należy powtarzać słów kluczowych jeżeli już to odmieniaj je w liczbie mnogiej. Błędem jest również wpisywanie więcej niż 5-6 słów kluczowych. Umieszczaj słowa kluczowe w tytule i opisie strony, w nagłówkach, w anchorach linków, w opisach obrazków.
Stosowanie nagłówków (h1… h6)
oprócz umieszczania słów kluczowych w nagłówkach, która służy Googlebot’owi (robot indeksujący) mają one zastosowanie dla użytkowników. Jednak pamiętaj aby nie stosować powtórzeń. W nagłówkach umieszczaj tytuły bloków tekstu, tak jak w gazetach. Pomoże to w nawigacji po stronie czytającemu. Nagłówki różnią się od siebie na poziomie technicznym – różna wielkość czcionki oraz od strony pozycjonowania wagą dla wyszukiwarek.
Stosowanie wyróżnień (pogrubienia, wyróżnienia)
w samej treści strony wyróżnij słowa kluczowe poprzez ich pochylenie, podkreślenie czy pogrubienie (najlepiej przez znacznik < strong >). Zwiększa to czytelność tekstu.
Stosowanie linków wewnętrznych i zewnętrznych
tekst zawarty w linku (czyli anchor tekst) musi zawierać słowa kluczowe. Anchor tekst nie powinien składać się z więcej niż 7 słów (najlepiej 2-3). W tym miejscu muszę wspomnieć, iż linki wewnętrzne będą najbardziej doprecyzowanymi linkami jakie możesz zdobyć. Dlatego umieszczaj je nie tylko w stałych miejscach strony ale również w treści poszczególnych podstron. To bardzo pomaga.
Stosowanie opisów alternatywnych (alt, title)
Jest wręcz wymagane aby stosować oba opisy zwłaszcza przy obrazkach. Title odpowiada za pojawienie się tytułu, gdy na najedziesz dany element (link czy obraz). Natomiast alt stosowany jest przy obrazkach i informuje Googlebot’a o jego treści, ma też drugą funkcję. W przypadku, gdy nie wyświetli się grafika na stronie zastępowana jest opisem alt obrazu. Opisy title i alt powinny się od siebie różnić
Główny tekst strony
To najważniejsze miejsce na stronie. Właśnie tutaj umieszczasz główną treść i nie masz większych ograniczeń tak jak w stopce czy menu strony. Tekst w tej sekcji strony możesz dowolnie kreować, jego obszerność jest dowolna. Ale!
Główny tekst strony powinien składać się z około 250 do 800 znaków. Przy czym pierwszą liczbę traktują jako niezbędne minimum. Dłuższe artykuły dziel na fragmenty. Treści umieszczone na stronie powinny być wartościowe, liczy się to przy ustalaniu Page Rank strony. Sztuczne i nienaturalne zwiększanie ilości słów kluczowych powoduje negatywny efekt. O sposobie ustalania Page Rank, pisałem w artykule Jak działa wyszukiwarka internetowa?
Podsumowanie
Tekst na stronie musi być dobry! Dobry pod każdym względem: treści, sensu, układu, łatwości zrozumienia, przejrzystości, gęstości słów / fraz kluczowych itd. Tekst konstruuj tak, aby był podzielony na części, krótkie paro zdaniowe akapity. Aby dobrze zoptymalizować treść najważniejsze słowa kluczowe umieszczaj blisko góry kodu strony, ich rozmieszczenie w tekście ma znaczenie.
Oprócz umieszczenia słów kluczowych w całym tekście częstotliwość ich występowania Google bierze pod uwagę. Oczywiście nie oznacza to, że można „pisać” SPAM, wyszukiwarki posiadają jego detektor. Gęstość słów kluczowych dla całego tekstu powinna mieścić się w przedziale 4-5%. O zasadach pisania tekstów w sieci napiszę w następnych artykułach. Odpowiednie sformatowanie treści jest częścią web usability.
1 komentarz + Dodaj komentarz
dodaj komentarz
Kategorie
- E-marketing (13)
- Google Adwords (7)
- Pozycjonowanie (5)
- Wizerunek (1)
- Strefa webmastera (10)
- Tworzenie stron (6)
- Web usability (4)
Dzięki za podesłanei linka do tego artykułu (w komentach pod innym wpisem) i za interesujące porady ale mam parę pytań: 1. Co to znaczy powtórzenia w nagłowkach? Lepiej żeby fraza nie powtarzała się np. w 3 kolejnych nagłowkach w tym samych tekście? Poza tym, czy lepiej robić same nagłowki h1 – jeśli to one mają największą „wartośc”? 2. Czy pogrubienie zwiększa jedynie czytelność tekstu, tak jak jest mowa w poradach, czy też ma znaczenie dla gugla? Będę wdzięczny za odpowiedź.