7
2012
Jak zdobyć link pozycjonerski?
W trakcie zdobywania wiedzy z zakresu pozycjonowania przychodzi moment, gdy teorię trzeba przekuć w praktykę. Pojawiają się wtedy pytania jak zdobyć linki, gdzie je zdobyć czy zrobię to dobrze i nie zaszkodzę swojej stronie. Możliwości jest wiele jednak je wymienię ważna uwaga. Niezależnie od tego skąd będzie prowadził link do naszej strony zawsze trzeba zadbać o tekst. Nie mówię tutaj o treści linku (anchor text), a o tekście okalającym link do naszej strony. Niezależnie od tego czy piszemy krótki tekst do katalogów czy dłuższy preclowy zawsze należy przyłożyć się do jego napisania. Najpoprawniejszym tekstem jest treść zbliżona do tematyki pozycjonowanej strony. Bez przynudzania przejdźmy do sposobów pozyskania linków z zewnątrz.
Sposoby uzyskania linków prowadzących do serwisu
Zastanawiałem się dłuższą chwilę w jaki sposób przekazać Tobie drogi Czytelniku poniższą wiedzę aby była precyzyjna i zrozumiała. Ostatecznie doszedłem do wniosku, że wypunktuje wszystkie znane możliwości zdobycia linku pozycjonerskiego niektóre opisujące szerzej.
- Umieszczanie strony w katalogach – katalog stron WWW – witryna, na której znajdują się linki do różnych stron WWW, pogrupowanych tematycznie. Najczęściej podaje się w nich tytuł strony, słowa kluczowe, opis i ewentualnie streszczenie zawartości strony.
Katalogi w których trzeba umieścić swoją stronę
- Google – Open Directory Project: www.dmoz.org
- Onet.pl – Ogólnopolski Katalog Onetu: katalog.onet.pl
- Wirtualna Polska – Katalog WP: katalog.wp.pl
- Gazeta.pl – katalog.gazeta.pl
- Interia.pl – katalog.interia.pl
- Pressel pages – katalog stron, w którym umieszczane są artykuły na temat innych serwisów. Z kolei w tych artykułach zanajdują się linki z odpowiednimi anchor tekstami.
- Płatne katalogi stron – wartościowy katalog ze względu na moderowanie zawartość.
- Wymiana partnerska (cross linking). Polega na wzajemnym linkowniau stron internetowych. Może to być wymiana bannerów albo link tekstowych.
- Systemy wymiany linków – zautomatyzowane skrypty tworzące linki na stronach należących do systemu wymiany np. linkolo.pl.
- Artykuły tematyczne (direct linking). Pisanie artykułów i udostępnianie ich w tzw. artykularniach. W treści umieszczane są linki do naszego serwisu.
- Blogi – linki z bogów to temat „śliski”. Takie linki najczęściej nie są zbyt wartościowe, chyba, że prowadzą ze stron o podobnej tematyce i linki są otoczone wartościowym, związanym z tematem tekstem.
Należy unikać linków:
- ze stron nie związanych z tematyką serwisu – takie linki są zazwyczaj mało wartościowe. Ta uwaga tyczy się zwłaszcza katalogów,
- ze stron o charakterze erotycznym/pornograficznym – linki z tych stron na pewno zaszkodzą pozycji witryny,
- z tzw. farm linków, czyli serwisów tworzonych tylko w celu zgromadzenia możliwie największej ilości linków.
Uzyskanie linków przez własne zaplecze
Skuteczne pozycjonowanie wiąże się z posiadaniem własnego zaplecza. Bez zaplecza nie uda się wypozycjonować żadnego serwisu na popularne, trudne słowa/frazy kluczowe. Zaplecze pozycjonerskie jest zestawem stron WWW, które tworzone jest w jednym celu – do wypozycjonowanie konkretnego serwisu.
Zaplecze można podzielić na dwa typy:
- zaplecze ogólne – składa się ze stron o różnej, dowolnej tematyce
- zaplecze tematyczne – złożone jest ze stron związanych z jakimiś zagadnieniem (cała strona poświęcona jest jednemu tematowi)
Jeśli chodzi o skuteczność, zaplecze tematyczne jest o wiele lepsze. Niestety ma ograniczone zastosowanie tematy w końcu się wyczerpią. Natomiast zaplecze ogólne jest słabsze, ale uniwersalne. Najlepiej posiadać obydwa rodzaje zaplecza. Jedynie wtedy, gdy zależy nam na wypozycjonowaniu jednego serwisu można skupić się na zapleczu tematycznym. Należy jednak pamiętać, że pozycjonowanie pojedynczej strony na więcej niż 4-6 słów/fraz kluczowych jest bezcelowe. Mówiąc o pojedynczej stronie mam na myśli np. kazimirowicz.pl i tylko tą stronę, którą zobaczysz po kliknięciu.
Wracając do tematu. Zaplecze powinno być zdywersyfikowane. Należy budować różnorodne strony, stosować różne metody, skrypty, systemy, adresy IP. Im większa różnorodność tym lepiej. Wynika to z faktu nie dostania bana lub filtru do Google, który sprawdza ok 200 zmiennych m.in adres IP domeny. Więc jeżeli będziesz posiadał dużą liczbę domen na jednym adresie może to w oczach wyszukiwarki wyglądać podejrzanie.
Przykładowe elementy zaplecza:
- blog lub blogi – związane z tematem serwisu, który jest pozycjonowany, blog jest tworzony częściowo samodzielnie przez komentarze użytkowników,
- forum – to również skuteczny sposób promocji, często samo moderowanie wystarcza do jego rozwoju,
- strony tematyczne – mniejsze lub większe serwisy na wybrane tematy, można w tym celu używać darmowych systemów CMS,
- własny katalog stron,
- własne katalogi Pressel Pages,
- linkowanie elementów zaplecza między sobą – dotyczy to stron o podobnej tematyce.
Optymalnym na chwilę obecną rozwiązaniem po wprowadzonych przez Google zmian w algorytmie jest stworzenie zaplecza unikalnego w treść, która jest na odpowiednim poziomie merytorycznym. Mówiąc odpowiednim poziomie, ma na myśli rzetelne informacje, które użytkownicy będą chcieli czytać. Google również bierze pod uwagę to, że użytkownicy weszli na stronę i na niej zostali znaczy, że znaleźli na niej interesujące ich informacje na wpisane w wyszukiwarce hasło.
Sama struktura techniczna zaplecza powinna być jednopoziomowa. Takie rozwiązanie daje plusa w postaci nie otrzymania, prawdopodobnie nigdy bana. Wynika to z faktu, iż każda witryna będzie posiadać unikalną treść przez co wyszukiwarka nie potraktuje takich stron jako mało wartościowe a w najgorszym wypadku za spamerskie. Co dokładnie mam na myśli przedstawiają poniższe grafiki.
Na zakończenie najczęstsze błędy popełniane przy pozycjonowaniu:
- zbyt popularne słowa/frazy kluczowe,
- robienie kopii innych stron,
- nadmierna ilość słów kluczowych,
- zbyt szybkie zdobywanie linków – Google może uznać to za „nienaturalne”,
- pozycjonowanie strony bez uprzedniej optymalizacji
- domena WWW i bez WWW – dla Google to dwa różne serwisy, dlatego za używanie dla jednego serwisu dwóch domen można dostać karę za duplikowanie treści,
- umieszczanie treści na dole strony (chodzi o kod strony),
- wzajemne linkowanie dwóch stron – Google często uznaje takie działania za linki „nienaturalne”
- słaby serwer,
- zaplecze umieszczone tylko na jednym serwerze.
13 komentarzy + Dodaj komentarz
Zostaw komentarz do
Kategorie
- E-marketing (13)
- Google Adwords (7)
- Pozycjonowanie (5)
- Wizerunek (1)
- Strefa webmastera (10)
- Tworzenie stron (6)
- Web usability (4)
Bardzo przydatny artykuł, dzięki.
Dzięki za komentarz. Jeżeli masz pytania związane z tematem pozycjonowania z chęcią udzielę odpowiedzi.
Katalogi to coraz gorsza alternatywa z tego co widzę.
Zmiany w algorytmie Google zachodzą bardzo szybko, dlatego trzeba obserwować i analizować swoje działania pozycjonerskie. Jeśli miałbym polecić katalogi to powinny być one moderowane oraz powinny być tematycznie powiązane z pozycjonowaną stroną. Niestety katalog moderowany oznacza, że jest on płatny. I tak jak mówisz traktował bym katalog jako dodatkowe źródło linków. Z racji tego, że wpisy w katalogach są krótkimi nie łapią się pod obecne wytyczne Google. Przyczyna prosta we wpisie składającego się z max 500 znaków trudno znaleźć wartościową treść.
Fajnie że wszystkie wspomniane metody pozycjonowania dają rezultaty, jedne lepsze drugie gorsze. Ale jedno ostatnio mnie wkurza gdy wpisuję wyszukiwaną frazę i okazuje się że w pierwszych wynikach wyskakuje link do strony „pewnie zapleczowej” zupełnie nie związany z tematyką to się robi po prostu bez sensu…..
Jeżeli w wynikach wyszukiwania pojawia się strona zapleczowa z całą odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że pozycjonowanie takiej frazy będzie proste. Zmienne są 3 jak to fraz, im dłuższa tym łatwiej, jak mocno konkurencja pozycjonuje się na frazę i czas. Zliczanie linków przez Google trwa 5-25 dni samo to warunkuje, iż wyniki nie pojawią się natychmiast. Do pozycjonowanie trzeba czasu i analizy.
Bardzo przystępnie omówiony temat. Pozdrawiamy.:)
Czy coś się zmieniło w 2013 roku? Czy są nowe sposoby, triki?
Nic się nie zmieniło w tej kwestii. Internet nie został wywrócony do góry nogami, mimo, że Google próbuję:) Jedną bardzo ważną zmienną jest jakość domen, z których pochodzi link oraz sama treść artykułów wpisów. Sama taktyka pozycjonowania, zależy od branży dla, której pozycjonujesz stronę. Dla mnie zasadą jest sentencja: Nie zepsuj bo później nie naprawisz. Przejawia się ona w bezpiecznym pozycjonowaniu dłuższym czasowo, ale przez to bezpiecznym w długim okresie czasu dla danej strony www.
Z dużym zainteresowaniem przeczytałem cały artykuł, ale nie doszukałem się informacji nt. wpisywania linków do przeglądarek (Google, Interia, etc.; chociaż akurat Interia korzysta chyba z google) i tagów – albo czegoś nie zrozumiałem. Ja od tego zaczynam po zaprojektowaniu blogów i idzie mi całkiem nieźle…
Warto może wspomnieć, że trzeba mieć własną stronkę i na niej umieszczać linki do naszych nowych stron.
To wszystko jest oczywiste, tak tylko wydaje mi się, że warto wspomnieć.
Pozdrawiam
lk
Ciekawa i ważna jest szczególnie ta uwaga, żeby pozycjonować teraz spokojnie. Nie da się teraz szybko – trzeba uważać, nie przesadzać z ilością linków. Zasada systematycznego ( codziennego) zdobywania linków jest teraz bezcenna. Dajmy na to zdobyć 3 bezpieczne linki, to nam daje miesięcznie 90 bezpiecznych linków.Niestety wielu jeszcze tego nie zrozumiało, i upychają ile się da, i gdzie się da. Skutki są potem przeważnie opłakane
Im więcej czytam tym mniej wiem ;p ale i tak warto przeczytac pozdrawiam
Dość dobrym rozwiązaniem jest tworzenie zaplecza, ale to tylko jeżeli mamy już więcej stron do promowania. Tak trzeba szukać rozwiązań na stronach już gotowych stworzonych przez kogoś.