2
2012
Jak działa wyszukiwarka internetowa?
Zasady działania wyszukiwarek
Skuteczna promocja stron WWW, w ogromnej mierze wiąże się z wyszukiwarkami. Szczególnie w przypadku, gdy brak środków na inne formy promocji, pozycjonowanie jest korzystnym rozwiązaniem. W obecnych warunkach stronę pozycjonuje się przede wszystkim pod wyszukiwarkę Google, która posiada ponad 95% udziału w rynku. Jeśli dobrze wypozycjonuje się stronę w Google, osiągnie się wtedy dobre pozycje również w innych wyszukiwarkach.
Wyszukiwarka składa się z trzech podstawowych elementów:
- pajączka,
- bazy danych i indeksu,
- programu wyszukujcego.
Pajączki
To program nazywany również - robot, spider, crawler, który czyta kod strony, zapamiętuje go i poddaje analizie i zapisuje interesujący go tekst. Pajączek po przeczytaniu strony podąża kolejno po linkach (odnośnikach), znajdujących się na stronie, do podstron w tej samej domenie, również je czytając.
Wyszukiwarki mają zdefiniowaną głębokość, na którą zagłębia się pajączek. Przyjęło się, że najważniejsze strony powinny być najdalej 2-3 kliknięcia od strony głównej. Po analizie danego serwisu robot wyszukiwarki, poprzez linki kierujące na zewnątrz, trafia na inne strony WWW.
Przykład:
- http://stronagłówna.pl/najważniejsza-podstrona/ważna-podstrona
Aby strona została zaindeksowana przez daną wyszukiwarkę, musi prowadzić do niej przynajmniej jedno łącze (link), dzięki któremu dotrze do niej pajączek. Można także próbować uzyskać indeksacje strony poprzez zgłoszenie jej do katalogu danej wyszukiwarki lub zgłoszenie jej samej wyszukiwarce.
Aby zgłosić stronę wyszukiwarce Google należy wejść na stronę http://www.google.pl/addurl/. Jednak najlepszym i najszybszym rozwiązaniem jest znalezienie przez robota, naszej strony – czyli umieszczenie na innej wartościowej stronie linka do nowo powstałej strony.
Bazy danych i indeks
Zebrane przez robota informacje przekazywane są następnie do bazy danych wyszukiwarki. Na zaindeksowane strony roboty wracają po pewnym czasie lub przy ponownym zaproponowaniu strony do indeksacji. Sprawdzają wówczas, czy strony się zmieniły i ewentualnie aktualizują swoje zasoby. W tym momencie baza danych jest indeksowana i tworzy się indeks. To, czy strona pojawi się w wynikach wyszukiwania, zależy od tego, czy została uwzględniona w indeksie. Indeks to spis wszystkich słów wraz z odnośnikami do miejsc występowania ich w bazie danych. Google zapamiętuje całą zawartość stron i udostępnia je w swoim archiwum, jako tzw. kopie.
W rzeczywistości, strony wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google to strony z archiwum czyli te, które zaindeksował Google. Oczywiście gdy zaktualizujecie stronę link z wyników wyszukiwania będzie prowadził do obecnej strony.
Program wyszukujący
Kiedy internauta wpisuje jakieś słowa lub frazę w wyszukiwarce, program wyszukujący przeszukuje indeks w poszukiwaniu tego słowa/zwrotu. Jeśli dane słowo zostanie znalezione program wyszukujący czyta wszystkie strony z bazy danych oznaczone w indeksie jako zawierające dane zapytanie. Następnie ocenia wartość każdej strony.
Oceną strony zajmują się algorytmy w samym programie wyszukującym. Od oceny (rankingu) zależy jak wysoko w wynikach wyszukiwania znajdzie się dana strona. Celem każdej wyszukiwarki jest informowanie szukającego o stronach, które dostarczą mu najwięcej wartościowych informacji na dany temat. W Google za ranking odpowiada program Page Rank. Ocenia on wartość strony (w skali od 1 do 10) głównie na podstawie liczby stron, które zawierają link do Twojej strony.
Po wprowadzeniu nowego algorytmu wyszukiwania o nazwie Panda, który ma na celu wyeliminowanie z indeksu małowartościowych treści, a promowanie tych, które są źródłami danej informacji. Jasno widać, że Google przygotowuje się do zmiany Page Rank na wskaźnik Trust Rank. Będę o nim pisał w późniejszych artykułach.
Wracając do tematu jak Google ocenia/skaluje Page Rank? Poprzez tzw. Link Popularity. Dokładnie rzecz ujmując jest to ilość zaindeksowanych stron, które posiadają linki do naszej. Liczą się oczywiście tylko te strony, któe nie są częścią naszego serwisu. Ta metoda wzięła się z założenia, że do wartościowych i ciekawych serwisów ludzie linkują chętniej, niż do pozostałych. W chwili obecnej wszystkie wiodące wyszukiwarki biorą ten wskaźnik pod uwagę przy tworzeniu rankingu i jest to najczęściej najważniejszy element oceny.
Najważniejsze czynniki wyznaczające wartość linków:
- Wartość strony, na której znajduje się link do naszego serwisu. Im wyższa wartość strony linkującej, tym lepiej. Muszę tu zaznaczyć, że warto mieć jeden link z wartościowego serwisu niż nawet klikadziesiąt z tych mniej wartościowych. Strona główna zazwyczaj ma większy Page Rank od pozostałych.
- Ilość linków – dla Google liczy się również całkowita ilość linków prowadzących do danej strony. W związku z tym warto mieć linki zarówno z dobrych, jak i mniej wartościowych stron. Trzeba natomiast uważać na linki z witryn spamerskich, które mogą zaszkodzić ocenie strony.
- Powiązanie tematyczne linkującej i linkowanej strony – najleiej jeśli linki pochodzą ze stron o podobnej jak nasza tematyce.
- Anchor tekst czyli tytuł linka. Roboty wyszukiwarek zapamiętują anchor tekst, czyli treść linka. Jest to treść zawarta pomiędzy znacznikami <a>.
W poniższym przykładzie anchor tekstem jest „projektowanie stron www Rzeszów”. Anchor tekst jest najważniejszym elementem linku pozycjonerskiego.
Aby strona na siebie zarabiała należy odpowiedzieć na pytanie – Jakie ma cele biznesowe. Dopiero wtedy projektowanie stron www Rzeszów, będzie mogło przynieść korzyść klientowi i użytkownikom.
Pozostałe elementy rankingu Google
Dodatkowe elementy brane pod uwagę przy ustalaniu rankingu:
- słowa i frazy kluczowe, dla których pozycjonujemy, muszą znajdować się w treści strony,
- tytuł strony (obecnie najważniejszy element strony przy pozycjonowaniu),
- nagłówki (h1, h2, itd.),
- linki wewnętrzne – należy zadbać o to, aby strony były właściwie połączone ze sobą (najważniejszy anchor tekst). Lini wewnętrzne będą najsilniejszymi linkami jak zdobędziesz,
- linki zewnętrzne – linków takich nie powinno być zbyt wiele, powinny prowadzić do wartościowych stron i najlepiej powiązanych tematycznie z naszą. Dobrze jest gdy na każdej stronie witryny znajduje się 1 link zewnętrzny,
- ruch na stronie – liczba użytkowników odwiedzających dany serwis, im więcej tym lepiej,
- czas spędzony na stronie.
Podsumowanie
Aby dobrze pozycjonować swoją stronę, podstawą jest poznanie działania algorytmu wyszukiwarek oraz części składowych strony, na które szczególną uwagę zwraca robot indeksujący. Wiedza to szczególnie jest przydatna przy optymalizacji swojej strony oraz linkowania wewnętrznego.
Dla tych, którzy chcieliby dowiedzieć się jak Działa Google przydatny film Matta Cuttsa.
dodaj komentarz
Kategorie
- E-marketing (13)
- Google Adwords (7)
- Pozycjonowanie (5)
- Wizerunek (1)
- Strefa webmastera (10)
- Tworzenie stron (6)
- Web usability (4)