Jesteś w: Strona główna » E-marketing » Google Adwords » Testowanie przekazów reklamowych w Adwords
kwi
7
2013
Kategoria: Google Adwords

Testowanie przekazów reklamowych w Adwords

Odniesienie sukcesu, nie jest zadaniem łatwym niezależnie od tego czego dotyczy. Możemy odnieść sukces prowadząc własną firmę, w pracy, osobisty, rodzinny. Wymiarów sukcesu jest wiele, tak jak ludzi. Dokładnie taka wielowymiarowość dotyczy Google Adwords, każda branża, każda strona będzie rodziła inne wymagania w prowadzeniu kampanii AdWords. Dlatego, droga do sukcesu dla każdego będzie inna.

Zmiennych jest dużo, jednak nie wszystkie należy brać pod uwagę. Wybór właściwych zmiennych, przesłanek następuję poprzez analizę wskaźników. W przypadku Google AdWrods, wszystkie dane dostępne są w narzędziu, a gdy połączymy konta AdWords i Analytics będziemy mieć dostęp do większej ich ilości.

Ale co testować?

Testowanie jest tematyką bardzo obszerną. Testować dotyczy wielu narzędzi marketingowych, ponieważ internet to strony www, kampanie google adwords, pozycjonowanie, email marketing, copywriting. Jak widzimy mamy wiele narzędzi marketingu internetowego, testować możemy każdy z nich. W obrębie samego Google AdWords mamy trzy wymiary testowania:

  • nagłówek reklamy,
  • treść reklamy,
  • treść wyświetlanego linku w reklamie.

Jeżeli jednak dodamy do tego analizę wyników na stronie internetowej, ukaże się nam czwarty wymiar – strona docelowa, do której prowadzi reklama. Implikacje czwartego wymiaru to analityka strony internetowej. Nie będę wchodził w tą tematykę, chciałem zaznaczyć, że testowanie dotyczy strony internetowej. Dopiero analiza danych na stronie pozwoli ocenić realny wpływ na biznes.

Aby wyniki przeprowadzonego testu

Trzeba poprawić wyniki ale nie ma na to więcej budżetu. Zdziałaj coś.

Dlaczego warto testować?

Testowanie w marketingu internetowym jest elementem bez którego podejmowanie działań marketingowych, reklamowych, promocyjnych nie może mieć miejsca. Nie bójmy się testować, uznaj testowanie jako element stały podejmowanych działań i decyzji. Dlaczego?

  • przy małym budżecie jest możliwy do przeprowadzenia,
  • może zdziałać cuda,
  • nie ma złych decyzji (każdy wynik testu dodaje danych, nawet jeśli pogorszył wyniki)
  • przeprowadzone rzetelnie i z głową dają wiedzę do kolejnych działań.

Aby test był rzetelnie potrzeba dwóch składników musimy wiedzieć co testować, w innym wypadku testowanie nie przyniesie korzyści, jest stratą czasu i pieniędzy. Drugim jest interpretacja wyników

Zanim zaczniemy testować!

Zanim zaczniemy testować przede wszystkim powinniśmy zrobić analizę sytuacji, czyli co testować. Dokładnie rzecz ujmując, gdzie tracimy klientów lub gdzie tracimy pieniądze. Z tych założeń wyniknie plan testowania. Następnie należy poznać grupę docelową – płeć, wiek, zaangażowanie w produkt. Aby móc powiedzieć o zaangażowaniu w produkt sami musimy produkt poznać – dotknąć, spróbować, powąchać, założyć. Przetestować produkt sami na sobie bez tego trudno będzie o produkcie powiedzieć. Kolejnym krokiem jest wyznaczenie celu powinien być on widoczny w zasięgu ręki np. polepszenie wskaźnika klikalności o 2%. Na koniec pozostaje dobranie zespołu, który nie powinien być jednoosobowy.

W zespole, oprócz specjalisty ds. marketingu internetowego, powinien znaleźć się koniecznie opiekun, właściciel produktu ten zespół będzie wstanie ułożyć odpowiedni przekaz reklamowy. Pomocy w zespole będzie również copywriter.

Podsumowując przed rozpoczęciem testów potrzeba wykonać:

  • analizę sytuacji czyli co testować,
  • określić grupę docelową,
  • poznać swój produkt,
  • określić cel testu,
  • ustalić zespół,
  • sprawdzić ustawienia (w przypadku adwords, ustawienia kampanii).

Cele przekazu reklamowego

Moment testu, a de facto przed jego właściwym rozpoczęciem, jest momentem aby ustalić cel przekazu reklamowego. Można go podzielić na 3 główne cele

  • wzbudzić zainteresowanie wśród właściwych osób,
  • wywołać oczekiwania względem landing page (strony docelowej),
  • zniechęcić niewłaściwe osoby.

Stronę docelową, do której prowadzi reklama również możemy testować pod względem tekstu reklamowego (copywriting). Ta część testów nie jest przedmiotem artykułu dlatego wspominam o niej, a opisze w jednym z kolejnych artykułów.

Testujemy przekazy reklamowe

W przypadku kampanii linków sponsorowanych są 2 kluczowe miejsca, które testujemy jest to przekaz reklamowy, widać go we wskaźniku CTR (wskaźnik klikalności reklam) drugi to wskaźnik konwersji, który bezpośrednio przypisany jest do  strony docelowej. Oczywiście jest to uproszczenie ponieważ czynników jest więcej.

Aby lepiej zrozumieć co będziemy testować przedstawiam klasyczną formułę reklamy PPC (pay per click).

testowanie przekazow reklamowych

Format reklamy

  • Nagłówek – 25 znaków,
  • Wiersz opisu 1 – 35 znaków,
  • Wiersz opisu 2 – 35 znaków,
  • Wyświetlany adres URL – 35 znaków.

Znając strukturę reklamy i będąc przygotowanym poprzez wcześniejsze badanie przystępujemy do właściwych testów czyli poszczególnych elementów przekazów reklamowych w Google AdWords. Moją propozycją testów są:

  • testowanie rodzaju przekazu,
  • testowanie zawartości przekazu – treść
  • testowanie technik przekazu – pojedyncze elementy

Mając przygotowany test, wiedząc jaki efekt chcemy osiągnąć, mając określony cel, każdy jest wstanie przeprowadzić badanie samemu. Pozostaje kwestia czasu i późniejszej analizy zebranych danych. Największą zaletą marketingu internetowego jest właśnie możliwość testowani. Dodatkowo testy można przeprowadzać w trakcie działań związanych z kampanią – i jest to norma przynajmniej mam taką nadzieję.

Kolejną zaletą testów a internecie – zwłaszcza w odniesieniu do Google Adwords jest testowanie w tym samym budżecie, który możemy przeznaczyć na działania.

Najczęstsze błędy w testowaniu

Może zabrzmi to infantylnie jednak  podstawowym błędem w testowaniu jest brak testowania. Kolejne błędy wypunktuje, abyś lepiej mógł przyswoić wiadomości. Oczywiście poniższe błędy dotyczą narzędzie Google AdWords:

  • zbyt wczesne kończenie testu,
  • nie sprawdzenie ustawień,
  • brak magazynowania wyników,
  • tworzenie pewników (test wyszedł przekazuję, że dane założenia działają, najczęściej niestety założenia nie sprawdzą się)

Dobry przekaz reklamowy powinien być dopasowany do zapytania i jednocześnie łatwo odróżniany od reklamy konkurencji. Co więcej powinien zachęcać użytkownika do działania, odfiltrowując tych użytkowników, którzy tego działania nie podejmą. Aby dobrze przeprowadzić test przygotuj, zaplanuj test, zbierz pomysły, stosuj dwa wspomniane prawa.

8 komentarzy + Dodaj komentarz

  • Szczerze – Google Adwords moim zdaniem nie nadaje się do testowania, być może tylko do testowania efektywności reklam w nim, ale nie reklam ogólnie. Ruch z Adwords jest kiepskiej jakości i zazwyczaj po usunięciu reklamy znika.

  • A ja się zgadzam, że testowanie jest najważniejsze w AdWords. Co do jakości ruchu wszystko zależy od stopnia optymalizacji kampanii. Odpowiedniego doboru słów kluczowych, dopasowań, tekstów reklam i samej strony docelowej.

    • Z wszystkimi Twoimi spostrzeżeniami zgadzam się. Jednak, aby móc wybrać odpowiednią ścieżkę optymalizacji, trzeba testować przekazy, dobór słów kluczowych i wybór strony, na którą kierujemy użytkownika. Wówczas będzie wiadomo czy obrana strategia jest optymalna.

  • Zazwyczaj jest tak, że nie jest możliwe obranie jednej strategi do każdego z klientów. Każdy sprzedaje co innego i ma inne oczekiwania co do kampanii AdWords. Jedni chcą zwiększyć ruch na stronie by zainteresowanie jego usługami wzrosło, zaś inni prowadzą sklep internetowy i chcą zwiększyć sprzedaż. Dlatego w momencie rozpoczęcia kampanii okres przynajmniej miesiąca jest czasem testów i obserwacji. Dopiero po takim czasie możemy mniej więcej ocenić co jest skuteczniejsze i jaką strategię obrać.

  • Niedopuszczalne w tego typu reklamie jest umieszczanie linków sponsorowanych do strony głównej. Szczególnie dotyczy to sklepów internetowych, w których użytkownik nie będzie przecież przebijał się przez liczne kategorie, aby znaleźć linkowaną kategorię.
    Aby na stałe zwiększyć konwersję, trzeba zaoferować „coś więcej” takim klientom, również po dokonaniu pierwszych zakupów.

  • Zgadzam się w zupełności z przekazem tego artykułu, ale testowanie wcale nie jest takie proste i pewnie dlatego tak wiele osób popełnia błąd jakim jest brak testowania. Jakby tak się zastanowić ile rzeczy należy testować i na ile sposobów jest to możliwe, ile czasu trzeba poświęcić na testowanie, to się odechciewa. Zbieranie, magazynowanie i analiza informacji też nie jest bułką z masłem, ale jeśli chce się uzyskiwać optymalne wyniki, to pozostaje testować.

  • Ważne jest, aby w kampanii Adwords w początkowym stadium zezwolić na równomierne wyświetlanie się reklam. Zrezygnować z pomocy Adwordsa. Dopiero po pewnym czasie, gdy będziemy już mieli dostatecznie dużą próbkę informacji bazowych świadomie zacząć przeprowadzać testy AB i nie testować jednocześnie więcej niż 2-3 zmian , bo interpretacja wyników może być zadziwiająca.

  • Dzięki za artykuł. Przymierzam się do Adwords po raz pierwszy i trochę mi rozjaśnił, w jaki sposób dobrać (testować), a nawet zbudować przekaz. Czy planujesz jakiś artykuł z analizą danych z Adwords, czy jest to temat, hmm… zbyt indywidualny?

Zostaw komentarz do