13
2012
Jak działa Google AdWords?
Piątek trzynastego, a ja napisałem artykuł ale chyba coś się stało bo nadwyrężyłem paluszki. Zapraszam do lektury!
Narzędzie, o którym można usłyszeć w wielu miejscach w sieci, nie tylko w serwisach, newsletterach branżowych. Na hasło adwords praktycznie widać jak strony www walczą o pozycję w linkach sponsorowanych. Niezorientowany użytkownik sieci zada sobie pytanie – Po co to wszystko? Artykuł popełniłem właśnie z powodu powyższego pytania. Skupiłem się w nim na odpowiedzi na pytanie – Jak działa Google Adwords?
Od czego zacząć?
Podstawowym krokiem, który należy uczynić jest utworzenie konta Google AdWords aby to uczynić należy posiadać konto Google. Jeżeli takiego konta nie posiadasz w trakcie rejestracji do AdWords, utworzysz takie konto. Warto to uczynić ponieważ dzięki niemu dostaniesz możliwość skorzystania z usług, które oferuje Google.
Następnym krokiem w trakcie rejestracji jest podanie danych niezbędnych do poprawnego działania AdWords. Kreator przeprowadzi cię przez nie bezproblemowo. Jednak musisz zwrócić uwagę na jeden krok w trakcie rejestracji. Ustalenie strefy czasowej oraz waluty następuję raz, nie ma możliwości edycji tych danych w późniejszym czasie.
Po określeniu powyższych danych następuje weryfikacja konta. Zostanie wysłany mail, który podałeś w trakcie tworzenia konta Google. Po kliknięciu w link aktywacyjny przejdziesz do podstrony Adres e-mail został zweryfikowany. Aby kontynuować proces zakładania i konfiguracji konta, kliknij przycisk Kliknij tutaj, aby kontynuować.
Czym jest Google AdWords?
Zanim przedstawię narzędzie AdWords przypomnę czym jest wyszukiwarka Google. Jest to punkt startowy ponad 90% polskich internatów. Na pewno korzystałeś z tego narzędzia i znasz jego możliwości. Zarówno w Polsce jak i na świecie wyszukiwarki Google użytkownicy używają w celu odnalezienia interesujących ich informacji, usług czy produktów.
Reklama w Google AdWords to linki sponsorowane wyświetlane nad wynikami wyszukiwania (max 3 pozycje) oraz po prawej stronie wyników organicznych (max 8 pozycji). Dodatkowo reklama Google AdWords to nie tylko reklama w wynikach wyszukiwania ale również sieć partnerska. Są to reklamy umieszczane na portalach, które przystąpiły do sieci partnerskiej Google. Reklamy w sieci partnerskiej są dostosowywane do profilu i zachowań użytkowników. Reklamy są wyświetlane na stronach odpowiadających branży, w której działa biznes.
Podstawy optymalizacji kampanii
Aby dobrze przeprowadzić optymalizację nawet tą podstawową należy znać strukturę konta Google AdWords. Posiadamy już konto (jak założyć konto wyjaśniłem w pierwszym akapicie). Jedno konto AdWords może mieć jednocześnie kilka różnych kampanii. Kampanie zakłada się w konkretnym przypadku natomiast dla kampanii można ustalić grupy reklamowe. Struktura konta wygląda następująco:
Konto ? Kampania ? Grupy reklam
Samą treść reklamy ustalamy dla grupy reklamowej. Grupy reklamowe tak jak kampanie ustalane są dla konkretnych przypadków. Dla przykładu utworzyliśmy kampanie Odchudzanie grupy reklam mogą wyglądać następująco:
Grupa 1 Tabletki – nagłówek reklamy Tabletki odchudzające
Grupa 2 Suplementy – nagłówek reklamy Suplementy diety
Grupa 3 Preparaty – nagłówek reklamy Preparaty odchudzające
Do każdej grupy dobieramy odpowiednie ściśle powiązane słowa kluczowe, na które reklama wyświetli się oraz indywidualną treść reklamy. Samą reklamę tworzy nagłówek, wiersz opisu 1, wiersz opisu 2, wyświetlany link oraz link docelowy, na który kierujemy użytkowników. Linkiem do strony jest nagłówek.
Podstawową czynnością, która optymalizującą kampanie jest zawarcie słów kluczowych zarówno w nagłówku oraz w 1 wierszu opisu. Czyni się tak dlatego, że google pogrubia wyrazy pasujące do zapytania użytkownika. Co w oczach internauty oznacza stronę, której poszukuje.
Kolejny krokiem w optymalizacji treści reklamy jest wezwanie do akcji. Czyli zawarcie wyrazów sprawdź, zobacz, darmowa wysyłka, efekty. Z pozoru banalna sprawa a wielu przypadkach nie umieszczana w treści. Odpowiednim miejscem do wezwania do akcji jest wiersz opisu 2. Link wyświetlany oraz link docelowy nie muszą być ze sobą tożsame wynika to z ograniczonej ilości znaków (35) w linku wyświetlanym. Jednakże nie zmienia to podstawowej zasady aby kierować użytkowników prosto do celu czyli produktu promowanego w tekście reklamy.
Pamiętaj w tekście reklamy może znaleźć się jeden znak ! oraz nie można pisać całych wyrazów WIELKIMI LITERAMI. Należy również unikać ogólnych sformułowań.
Następnym aspektem są słowa kluczowe, a konkretnie w jaki sposób mają być one interpretowane przez AdWords. Są 3 rodzaje dopasowań.
- przybliżone
- „do wyrażenia”
- [ścisłe]
Wszystkie słowa, które dodaje się do AdWords są słowami w formie przybliżonej. Co oznacza, będzie wyświetlane na tak zadane słowo oraz inną jego wersję np. tabletki odchudzające może też się wyświetlać na frazę tabletki na odchudzanie nawet, gdy tej frazy nie było w słowach kluczowych, które wytypowaliśmy.
Dopasowanie przybliżone jest to dopasowanie najbardziej ogólne. Jest ono dobre w celu wyszukania kolejnych słów, które mogą działać. Zobaczymy wtedy przez jakie inne słowa kluczowe użytkownicy docierali do naszej reklamy. Minusem takiego dopasowania jest generowanie niepotrzebnych kliknięć.
Dopasowanie słów kluczowych „do wyrażenia” jest dokładniejsze od poprzedniego. Oznacza to tyle, że założone przez nas słowo kluczowe pojawi gdy użytkownik je wpisze, ale może dodać coś przed frazą lub po frazie, a reklama i tak się wyświetli.
Natomiast dopasowanie [ścisłe] jest dopasowaniem precyzyjnym. Znamy konkretną frazę i na nią chcemy się wyświetlać. Niezależny nam na szukaniu nowych fraz wiemy, że jest dla nas odpowiednia.
Jak używać dopasowań, słów kluczowych w narzędziu AdWorda? Należy je odpowiednio oznaczyć w miejscu, gdzie wpisujemy słowa kluczowe. Dla przykładu dopasowanie ścisłe będzie wyglądać następująco: [samochody osobowe naprawa].
Na koniec wspomnę o podstawowym aspekcie wyniku jakości, o którym musimy pamiętać. Im dokładniej sprecyzujesz kampanię tym otrzymasz wyższy wynik jakości od Google. Wyższy wynik jakości przełoży się na niższe koszta.
Wyższy Wynik Jakości = niższe koszty. Większa precyzja = wyższy Wynik Jakości.
dodaj komentarz
Kategorie
- E-marketing (13)
- Google Adwords (7)
- Pozycjonowanie (5)
- Wizerunek (1)
- Strefa webmastera (10)
- Tworzenie stron (6)
- Web usability (4)